Chciałbym Wam opowiedzieć historię jednego z naszych kolegów. Jako przykład pracy z wartością „Jakość”.

Na budowie w Finlandii dumnie reprezentował Omega Wind, nadzorując pracę przy wciąganiu kabla wysokiego napięcia do turbiny. Od dłuższego czasu jest on motorem napędowym efektywności i sukcesu swojego zespołu, angażując się we wszystkie aspekty swojej pracy z wyjątkowym zacięciem. Dzisiejsza historia nie dotyczy kolejnego osiągnięcia; chodzi o chwilę pokory i zimnej kalkulacji — opowieść o tym, jak błąd przyniósł cenne lekcje i silniejsze poczucie odpowiedzialność.

Jako Lider Zespołu nasz Technik zrozumiał, że jego obowiązki wykraczają poza zwykłą sprawność techniczną. Zdał sobie sprawę, że równie ważne jest wspieranie pozytywnego i otwartego środowiska pracy. Zachęcając członków swojego zespołu do otwartego zgłaszania problemów i usterek. Nasz Technik tym samym przyczynił się do tworzenia kultury, w której błędy można postrzegać jako szansę na rozwój, a nie jako powód do nagany.

Dzień wydawał się rutynowy. Lider razem z zespołem przygotowali się do wciągnięcia „Grubasa”. Dołożyli starań, aby mocowanie kabla jak i cała ścieżka, którą będzie pokonywał wzdłuż wieży była bezpieczna i wydajna. Niestety, po wciągnięciu kabla nasz zespół napotkał problem, gdyż „skarpeta” otulona wokół odcinka kabla osunęła się podczas wciągania. Ułożyła się w taki sposób, że ostatecznie wpiła się w otulinę kabla tak głęboko, że nie było możliwości tego faktu pominąć. Pomimo swojej wiedzy, nasz Lider był pod ogromną presją. Turbina była pierwsza w kolejce do kolejnego walk-down’u, a uszkodzenie tego typu kwalifikuję przecież kabel do wymiany.

Nasz Lider stanął przed poważnym wyborem. Mógł ukryć błąd, wierząc głęboko, że uszkodzenia nikt nie zauważy i nie będzie miało ono wpływu na bezpieczne funkcjonowanie turbiny. Narażając tym samym firmę na ogromne konsekwencje w sytuacji, w której usterka byłaby poważniejsza. Jednak jego zasady i wartości, którymi niewątpliwie się kierował nie pozwoliły mu tego tematu zamieść pod dywan. Wiedział, że przyznanie się do błędu jest kluczowe nie tylko dla zachowania przejrzystości w zespole, ale także dla zapewnienia bezpiecznej i wydajnej pracy turbiny w dłuższej perspektywie.

Wspomniany Technik natychmiast poinformował Supervisora o incydencie, przedstawiając szczegółowy opis tego, co się wydarzyło. Zaangażował się także w pracę z członkami swojego zespołu, zachęcając ich do czujności i wspólnego uczenia się na błędach.

Chociaż wydarzenie wyjątkowo niefortunne, Lider zespołu skorzystał z okazji do nauki i rozwoju. Zgłaszając błąd i biorąc na siebie odpowiedzialność, zademonstrował prawdziwą istotę przywództwa — dawanie przykładu nawet w trudnych czasach. Zachęcił swój zespół do dzielenia się doświadczeniami i wiedzą, tworząc atmosferę współpracy, w której każdy uczył się na własnych błędach i sukcesach. Upewnił się, aby jakość oferowanych przez nas usług była na najwyższym, możliwym poziomi

Przywołana historia jest przykładem znaczenia odpowiedzialności i uczciwości w każdym zawodzie. Błędy się zdarzają, ale to jak na nie reagujemy, tak naprawdę określa nasz charakter i rozwój zawodowy. Zaangażowanie, transparentność i determinacja wspomnianego Lidera czynią z niego prawdziwy wzór do naśladowania w branży energii odnawialnej i wewnątrz Omega Wind.

Zawsze będziemy wspierać i promować zachowania, które będą w myśl naszych wartości kierowały nas na ścieżkę transparentności i dbałości o szeroko pojmowaną jakość naszych usług!

Zastanawiając się nad tą sytuacją, pamiętajmy, że błędy to nie porażki; są odskocznią na drodze do sukcesu. I podobnie jak przywołana drużyna, obyśmy wszyscy mieli odwagę do wzięcia odpowiedzialności za nasze czyny i uczyli się z naszych doświadczeń.

Maksym Jeziorny